Valcové plachty sľubujú zníženie spotreby paliva lodí až o 90 %
Nový systém poháňaný vetrom od začínajúcej spoločnosti CoFlow Jet sľubuje zníženie nákladov na lodné palivo až o 90 % pomocou stacionárnych valcov bez pohyblivých častí. Táto inovácia prichádza v čase, keď sa výrazne presadzuje zvýšenie účinnosti nákladných lodí a zníženie emisií v reakcii na rastúce náklady na palivo a požiadavky na uhlíkovú neutralitu.
Tradičné plachty boli vo veľkej miere nahradené parným a dieselovým pohonom pre ich prácnosť a závislosť od veterných podmienok, ale nové veterné pohonné systémy prinášajú späť koncepciu plachiet v pokročilejšej podobe.
GeCheng Zha, profesor leteckého inžinierstva na univerzite v Miami, vyvinul valce CoFlow Jet ako modernú obmenu Flettnerových rotorov z 20. rokov minulého storočia. Flettnerove rotory sú veľké rotujúce valce, ktoré vytvárajú aerodynamický ťah pod pravým uhlom pri prechádzaní vzduchu nimi.
Valce CoFlow Jet sa neotáčajú, nasávajú vzduch z vetra a vypudzujú ho na inom mieste, čím vytvárajú ťah bez potreby rotujúcich častí, čo vedie k výraznej úspore paliva pre nákladné lode. Tento inovatívny systém môže poskytnúť až 100 % ťahu potrebného na pohyb lode, pričom potenciálne zníženie spotreby paliva môže dosiahnuť až 50 % v prípade veľkých plavidiel a 90 % v prípade menších plavidiel.
Pohon pomocou vetra má významný prínos pre životné prostredie, pretože ponúka spôsob, ako dekarbonizovať lodný priemysel a znížiť globálne emisie skleníkových plynov. Systém možno dodatočne namontovať na existujúce plavidlá a zasunúť ho na jednoduchú plavbu v prístavoch, čo z neho robí praktickú a účinnú alternatívu k tradičným dieselovým motorom.
Zdroj: newatlas.com