Ako si zlepšiť e-shop / 8. časť: Nákupný košík a optimalizácia nákupného procesu
V sérii článkov Ako zlepšiť e-shop sa venujeme zlepšovaniu a poskytovaniu rád ohľadom jednotlivých podstránok vašich e-shopov. V tomto článku sa zameriame na nákupný proces a kroky, ktoré zákazník musí vykonať na to, aby uskutočnil nákup. Nákupný košík je kritická časť e-shopu, ktorú jednoznačne odporúčame sledovať a vyhodnocovať pravidelne aj počas prevádzky e-shopu.
Aký počet krokov má mať košík?
Výkon, výzor a celková mechanika nákupného košíka sú determinované počtom krokov, ktoré musí návštevník vykonať na to, aby urobil objednávku. Tejto problematike sa venuje viacero zahraničných analýz, ktoré sa zhodujú na tom, že počet krokov nie je taký kritický ako počet polí a prekážok, ktoré musí zákazník prejsť v procese nákupu. Zároveň vravia, že priemerný počet krokov sa počas rokov vplyvom trendov mení. V priloženej infografike sú zobrazené priemerné počty krokov košíka. My využívame najčastejšie trojkrokový košík.
Počet polí, ktoré vyžadujeme vyplniť od zákazníka
Zaujímavý aspekt je, že pre nášho zákazníka je náročnejšie vyplniť väčší počet polí a poskytnúť o sebe detailnejšie informácie ako prejsť cez viacero krokov košíka. Z toho vyplýva, že na efektívnosť košíka je takmer esenciálne znížiť počet vyžadovaných polí na minimum. Dodatočné zisťovania o zákazníkovi, ako napríklad narodeniny, veľkosť topánok alebo akékoľvek ďalšie, nevkladajte do nákupného procesu, lebo takéto polia dokážu zákazníka odradiť. Ako som už v tejto sérii viackrát spomínal, tvorba kvalitného e-shopu je o odstraňovaní bariér, ktoré musí váš návštevník prekonať na to, aby sa stal zákazníkom. Našou a vašou prácou je tieto prekážky minimalizovať.
Responzívny dizajn
Priemerné percento návštevnosti e-shopu z mobilných zariadení sa v posledných rokoch neustále zvyšuje. Na základe dostupných dát a trendov z predchádzajúcich rokov môžeme odhadnúť nasledujúce:
- V roku 2021 tvorila návštevnosť z mobilných zariadení približne 55 % až 60 % celkovej návštevnosti e-shopov.
- V roku 2022 sa tento podiel zvýšil na 60 % až 65 %.
- V roku 2023 pokračoval rastúci trend, pričom mobilná návštevnosť dosiahla okolo 65 % až 70 %.
Na základe týchto trendov možno predpokladať, že v roku 2024 priemerné percento návštevnosti e-shopu z mobilných zariadení dosiahne približne 70 % až 75 %. Je to, samozrejme, závislé od segmentu, toho, kde beží reklama, a podobne, ale dáva nám to základnú predstavu o tom, aké dôležité je košík a e-shop optimalizovať pre mobil.
Prvky dôveryhodnosti, kontakty a povinná jazda
Okrem spomenutého platí pre nákupný košík to isté ako pre akúkoľvek časť e-shopu. V každom kroku budujeme dôveryhodnosť obchodu a jeho kredibilitu. Preto sa pochváľte certifikátmi, overenými možnosťami dopravy, platby a prípadnými oceneniami. Hlavička a pätička e-shopu môžu v košíku vyzerať diametrálne odlišne; túto skutočnosť využime na budovanie dôvery a poskytnutie informácií, ktoré potenciálneho zákazníka ubezpečia v tom, že e-shop, na ktorom nakupuje, je ten pravý. Na záver by som rád dodal, že aj keď urobíte košík najlepšie, ako sa dá, a nepodceníte nijaký krok, priemerne vo svete opustí košík 70 percent ľudí. Tento údaj spomínam preto, aby som čitateľa povzbudil na ceste optimalizácie košíka a rozptýlil prípadnú frustráciu z odchodov. Verím, že tipy, ktoré som poskytol v článku, pomôžu zlepšiť nejeden nákupný proces.
www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com
Úvodný obrázok zdroj: sentavio on Freepik
Zobrazit Galériu