Canon RF 16 mm f/2.8 STM / Lacný ultraširokouhlý objektív pre bezzrkadlovky
Pri pohľade na parametre tohto full frame širokouhlého objektívu s ohniskovou vzdialenosťou 16 mm a svetelnosťou f/2,8 by ste určite neuhádli jeho cenu. Nebudem vás napínať, objektív stojí 300 eur, takže otázka je postavená tak, či takýto objektív potrebujete, a nie či si ho môžete dovoliť.
Medzi objektívmi RF určenými pre bezzrkadlovky produktovej rodiny Canon R nájdete aj dizajnovo a funkčne identický objektív Canon RF 50mm f/1.8 STM, ktorý má dokonca aj rovnaký 43 mm závit na filter. Absencia zrkadla pri bezzrkadlovke umožnila skrátiť vzdialenosť medzi zadným optickým členom a snímačom na 20 mm, takže 16 mm ultraširokouhlý svetelný objektív pre full frame môže mať predný optický člen s relatívne malým priemerom. Telo objektívu je zhotovené z kvalitného plastu, bajonet je kovový. Vnútorný tubus objektívu sa vysúva v závislosti od zaostrenia. Objektív má len jeden ovládací krúžok, pre ktorý môžete prepínačom priradiť jeden z dvoch režimov – buď manuálne zaostrovanie, alebo ovládanie niektorej funkcie, napríklad kompenzácie expozície, clony a podobne. Na prepínanie AF a MF, teda automatického a manuálneho zaostrovania musíte použiť menu. Prívlastok STM (step motor) v označení znamená, že na zaostrovanie sa využíva krokový motorček. Zaostrovanie je rýchle a tiché, takže neruší, ani ak pri nakrúcaní videa snímate zvuk vstavaným mikrofónom bezzrkadlovky.
V tejto cenovej kategórii nemôžete očakávať optickú stabilizáciu obrazu a pri ohniskovej vzdialenosti 16 mm ju väčšinou ani nepotrebujete. Veľmi príjemne ma prekvapila minimálna ostriaca vzdialenosť 13 cm, pričom tá sa počíta od roviny snímača, takže objektív dokáže zaostriť na objekt relatívne blízko pred ním (približne 5 cm). Makrosnímky týmto objektívom sú super, iba si musíte poradiť s osvetlením objektu umiestneného tak blízko pred objektívom. Pri vysokej svetelnosti tak môžete dosiahnuť pomerne malú hĺbku ostrosti, preto aj pomerne blízke pozadie bude rozostrené. Ultraširokouhlý objektív som potreboval, preto som si Canon RF 16 mm f/2.8 STM rovno kúpil. Predtým som občas používal objektív Canon EF 16-35mm f/4 a zistil som, že som ho takmer vždy mal na najkratšom ohnisku, takže RF 16 mm f/2.8 bola jasná voľba.
Objektív som testoval na full frame bezzrkadlovke Canon EOS R a takisto na novej bezzrkadlovke EOS R10, ktorá má snímač APS-C. Na fotoaparátoch so snímačom APS-C, napríklad Canon R7 alebo R10 s multiplikátorom 1,6×, bude tento objektív mať uhol záberu ekvivalentný s ohniskom 25,6 mm. Ak potrebujete užší uhol záberu pri natáčaní videa, môžete aj na full frame bezzrkadlovkách použiť režim orezu na APS-C a dosiahnuť ohniskovú vzdialenosť 25,6 mm.
Na obidvoch bezzrkadlovkách som fotil aj nakrúcal videá. Aj pri úplne odclonenom objektíve je obraz v strede ostrý, smerom k okrajom ostrosť, samozrejme, klesá. Stačí však zacloniť o jeden stupeň na f/4 a ostrosť v rohoch sa badateľne zlepší. Od clony f/11 sa začína prejavovať difrakcia, takže obraz je mäkší. Pri detailnom pohľade na kontrastné hrany sa dá pozorovať určitá miera chromatickej aberácie, je však prijateľná a neruší. Navyše ak fotíte do RAW, dá sa pri spracovaní záberov účinne kompenzovať.
Prirodzená vlastnosť ultraširokouhlých objektívov je súdkovité skreslenie, ktoré je však účinne kompenzované tak pri fotení do JPG, ako aj pri nakrúcaní videí. Mimochodom, pri pohľade na nekorigovaný obraz zistíte, že objektív má širšie fyzické zorné pole, ktoré zodpovedá ohniskovej vzdialenosti približne 14 mm, aby bolo možné čo najlepšie korigovať geometrické skreslenie.
Veľmi dobre je kompenzovaná aj vinetácia čiže stmavenie obrazu v rohoch. Nekorigovaná vinetácia v rohoch úplne odcloneného objektívu je viac ako 3 EV (expozičné stupne). Pri zaclonení na f/5,6 sa zníži na -2 EV. Vinetácia je často užitočný kreatívny prvok, ktorý má pritiahnuť pozornosť do stredu obrazu.
Ultraširokouhlý objektív zmenšuje objekty na pozadí, takže klasické kompozičné pravidlo predpokladá zaujímavý predmet v popredí. Ak taký predmet nenájdete, je okrem niektorých výnimiek potvrdzujúcich pravidlo škoda stláčať spúšť. Najčastejší scenár na fotenie týmto objektívom bude dominantný objekt v popredí, ktorý v porovnaní s objektmi na pozadí bude vykreslený väčší. Jedným z príkladov môže byť tvár vlogera. Je pravda, že na portréty sa hodí viac ohnisko 50 – 80 mm, ale pri vhodnej vzdialenosti ani „šestnástka“ proporcie tváre neskreslí. Napokon vlogeri aj tak využívajú priblíženie sa k objektívu kamery ako kreatívny prvok. Na bežné portréty sa tento objektív nehodí a pri fotení skupiniek osôb treba zvážiť kompozíciu. Ďalší scenár bude fotenie architektúry, ak sa nemôžete dostatočne vzdialiť od snímaného objektu, a aj krajinárska fotografia. Veľký zorný uhol oceníte aj pri fotení či filmovaní interiérov vozidiel. Na rozostrenie pozadia môžete využiť krátku ostriacu vzdialenosť, takže aj napriek malej ohniskovej vzdialenosti sa vám podarí rozostriť pozadie za objektom, ktorý je blízko pred objektívom.
Povrchová úprava optických členov Canon SSC (Super Spectra Coating) účinne eliminuje odlesky aj v prípade, ak je slnko v rohu záberu. Ak zaostríte na blízky objekt, podarí sa vám aj pri takomto krátkom ohnisku rozmazať pozadie. Musím pochváliť pekný bokeh, teda estetický dojem z rozostrených oblastí. Pri zaclonení sa bokeh krúžky vplyvom clony so siedmimi lamelami menia na sedemuholníky. Keď už spomínam počet lamiel clony, pri silnom zaclonení sa na bodových zdrojoch svetla vytvára efekt 14-cípových hviezd.
Ľuboslav Lacko
PLUSY, MÍNUSY:
Svetelnosť, ostrá kresba, kompaktné rozmery, rýchly a presný autofokus zaostruje od 13 cm
Potešil by prepínač AF/MF a slnečná clona v balení
PARAMETRE:
n Ohnisková vzdialenosť (ekvivalent full frame): 16 mm; svetelnosť: f/2,8; zorný uhol: 98° horizontálne, 74°10 vertikálne; konštrukcia: 9 optických prvkov v 7 skupinách, počet lamiel clony: 7; minimálna clona: f/22; minimálna ostriaca vzdialenosť: 0,13 m; závit na filter 43 mm; rozmery: 69,2 × 40,5 mm; hmotnosť 165 g
n Cena: 299 EUR
Zobrazit Galériu