ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Recenzia: Panasonic AU-EVA1: Najmenší člen rodiny VariCam

0

Panasonic má svoje sféry vplyvu rozdelené medzi dve divízie. Jedna obhospodaruje spotrebnú elektroniku, teda všetko to, čo si bežne kupujete v obchodoch, druhá s názvom Panasonic Business sa venuje profesionálnym riešeniam v oblasti broadcastu a filmových kamier, projekčnej techniky a signage. Práve Panasonic Business uviedol ešte na minuloročnom veľtrhu IBC 2017 v Amsterdame novinku so zvláštnym názvom AU-EVA1.

Určenie

Panasonic má vo svojej ponuke rad profesionálnych filmárskych kamier VariCam, ktoré sa využívajú vo filmovej produkcii. Ide však o veľké zariadenia, a preto výrobca riešil menšiu kameru, použiteľnú na dronoch či ručných gimbaloch, no pritom by mohla byť použitá v rovnakom produkčnom reťazci. V tejto úlohe prichádza práve EVA1, ktorá je okrem toho určená nezávislým filmárom, výrobcom reklamy, hudobných klipov, dokumentov, firemných prezentácií alebo na záznam živých vystúpení.

Hardvér a vybavenie

EVA1 je vybavená novo vyvinutým snímačom formátu Super 35 (24,6 × 13 mm) s rozlíšením 5,7K, duálnym natívnym ISO, dynamickým rozsahom až 14 EV a kompatibilitou s farebným priestorom V-Gamut a V-log, používaným v kamerách VariCam. Mimochodom, V-Gamut asi o 15 % presahuje rozsah farebného priestoru podľa Rec. 2020, používaného na Ultra HD video.

Testovaný model som mal k dispozícii s novým firmvérom verzie 2.01, ktorý bol v čase testu tesne pred vydaním. Kamera vďaka tomu umožňuje interný záznam 4K a C4K 4:2:2 10 bit aj v režime All Intra až s dátovým tokom 400 Mb/s, pričom ako raritu v tejto kategórii zvláda záznam C4K (4096 × 2160) so snímkovou frekvenciou 50/60p 4:2:0 8 bit. Na externý rekordér kamera zvláda výstup až C4K 50/60p 4:2:2 10 bit a cez SDI dokonca RAW v 5,7K rozlíšení (5720 × 3016).

Nový 5,7K snímač má veľký význam práve v 4K rozlíšení. Jednočipové kamery totiž oproti trojčipovým dosahujú nižšiu ostrosť, pretože farby pre každý bod sa musia dopočítavať pre Bayerovu masku, ktorá definuje pre každú štvoricu bodov dva zelené a po jednom červenom a modrom. Pri novom snímači sa obraz vypočítava z rozlíšenia 5,7K, takže ostrosť zostáva rovnaká ako pri trojčipových kamerách. Dual Native ISO je funkcia prevzatá z veľkých modelov VariCam. Spočíva v tom, že za snímačom je dvojica analógových obvodov, ktoré spracúvajú obraz pred digitalizáciou a medzi nimi možno prepínať základnú citlivosť na hodnoty ISO 800 alebo ISO 2500. (Pre zaujímavosť, VariCam LT má Dual Native ISO s hodnotami ISO 800 a 5000). Dôsledkom použitia tejto funkcie je optimálna práca obvodov na spracovanie obrazu tak, aby do obrazu nebol pridávaný šum. Základná citlivosť ISO 800 sa používa v rozsahu ISO 200 - 2000 a ISO 2500 v rozsahu ISO 1000 – 25 600. Kamera má navyše okrem vyváženia bielej aj vyváženie čiernej, ktoré slúži na lepšie podanie čiernej a odstránenie farebných artefaktov pri práci v slabom svetle. Čiernu možno vyvážiť globálne aj pre jednotlivé zložky RGB. K dispozícii je aj štvorstupňový ND filter. Kamera má 5 prednastavení scény, v ktorých si možno presne nadefinovať parametre, s ktorými chcete natáčať, vrátane režimov s vysokým dynamickým rozsahom HDR, Hybrid log Gamma alebo V-Log. Tieto predvoľby možno nahrať na kartu SD a preniesť na ďalšie kamery EVA1 či VariCam. To je zaujímavé, hlavne ak si kamery prenajímate, za pár okamihov nastavíte svoje preferované profily.

Kamera sa v základe dodáva s bajonetom typu EF, ktorý používajú zrkadlovky a kamery Canon. Dá sa však objednať aj s bajonetom PL používaným vo filmárskych kamerách. V tomto prípade možno používať objektívy EF s redukciou. V štandardnom príslušenstve nájdete odnímateľný a nastaviteľný grip s ovládaním na pravej strane, 3,5" monitor s dotykovým panelom s rozlíšením 1,15 Mpx, nastaviteľným držiakom a vstavaným skladacím tienidlom a vrchnú rúčku na prenášanie a pripevnenie príslušenstva. Objektív ani hľadáčik sa ku kamere nedodávajú, vzhľadom na jej určenie by to bolo zbytočné, hoci hľadáčik by sa hodil.


 Pri ručnom zaostrení možno okrem zvýraznenia obrysov využiť aj systém z veľkých VariCamov so zobrazením štvorčekov. Čím väčší, tým ostrejší

Ovládanie

Čo sa týka možností a spôsobu ovládania, tie sú prispôsobené určeniu kamery. EVA1 nie je určená na reportážne natáčanie z ruky, skôr sa počíta s tým, že bude pripevnená na statíve, gimbale alebo zavesená na drone. Preto okrem ovládacích prvkov na kamere možno v podstate všetky funkcie ovládať aj diaľkovo cez Wi-Fi pomocou aplikácie EVA ROP pre iOS aj Android. Kamera však nemá vstavané pripojenie Wi-Fi, treba použiť prídavný Wi-Fi dongle AJ-WM50. Ovládacie prvky na kamere sú sústredené na ľavej strane a na gripe. Dovedna je k dispozícii 9 programovateľných tlačidiel. Vľavo je v prednej časti zvrchu zdvojené tlačidlo nahrávania, ovládanie ND filtrov, roller ovládania clony s prepnutím na automatiku a trojpolohový prepínač WB, User a ISO. Tu je priestor namapovať si na polohu User ovládanie rýchlosti uzávierky. Na paneli totiž takéto tlačidlo chýba. V ďalšom rade je pod trojicou programovateľných tlačidiel Menu s potvrdzovacím rollerom pod ním. Ten slúži na pohyb v menu a na nastavovanie parametrov. Posledný rad tvorí štvorica tlačidiel: dve programovateľné, tlačidlo na vstup do prehrávania súborov a tlačidlo Home na zobrazenie nastavení kamery. To posledné je veľmi dôležité, pretože zobrazí na jednej obrazovke všetky základné nastavenia kamery. Výrobca totiž v tomto prípade zvolil také malé zobrazenie prevádzkových informácií, že je v podstate nepoužiteľné, a ak sa chcete dozvedieť, ako máte parametre kamery nastavené, musíte ísť práve na túto obrazovku. Ovládať menu môžete aj cez dotykový monitor, tienidlo však v tomto prípade dosť prekáža, a tak som radšej vždy zostal pri ovládaní tlačidlami a rollerom. Pre niekoho bude možno kuriozitou, že kamera má iba jednorazové zaostrenie, pričom ostriaci bod nemožno nijako nastaviť. To je dosť veľký hendikep oproti konkurencii. Je pravda, že v profesionálnej praxi sa najčastejšie ostrí ručne, ale v niektorých situáciách by sa autofókus hodil. Na druhej strane tu nájdete funkcie výkonných asistentov zaostrenia. Môžete si nastaviť dva spôsoby zobrazenie zaostrenia. Klasický Focus Peaking veľmi precízne vysvieti oblasť zaostrenia vybodkovaním vybranou farbou. Hodí sa to hlavne pri dobrých svetelných podmienkach na veľmi presné zaostrenie. Druhý spôsob je špeciálne štvorčekové zobrazenie prevzaté z modelov VariCam. Na ploche sa zobrazuje mozaika štvorčekov, ktoré svojou veľkosťou ukazujú, kam je zaostrené. Čím sú väčšie, tým je ostrejšie. Tento spôsob je veľmi prehľadný a rýchly. Kamera nemá stabilizovaný snímač ako napríklad UX 180 alebo DVX200, spolieha sa iba na stabilizáciu v objektívoch, respektíve na digitálny stabilizátor, ktorý však pracuje s výrezom. Ak to neprekáža, jeho účinnosť je pomerne dobrá.

Ovládanie zvuku je na ľavej strane pod krytkou. Nájdete tu však iba prepínače manuál/auto a regulátory úrovne pre oba kanály. Konfigurácia vstupov je kompletne v menu.


Na presné nastavenie obrazu podľa vysielacích štandardov máte k dispozícii okrem Vektroskopu aj Waveform Monitor, ktorý zobrazuje úrovne jasu

Skúsenosti z testovania

Ako vyplýva už z opisu, kamera je dosť odlišná od toho, čo bežne testujeme. Priamu konkurenciu predstavujú hlavne modely Canon C200 či Sony FS5. Tie ju prekonávajú predovšetkým v automatickom zaostrovaní. Tu si jednoducho musíte zvyknúť na to, že budete zaostrovať ručne. Nevýhodná je aj absencia hľadáčika. Displej napriek tienidlu a pomerne vysokému jasu za slnečného dňa nestačí, nehovoriac o nezmyselne malom zobrazení základných údajov. Budete teda musieť siahnuť po externom displeji alebo hľadáčiku. To však, samozrejme, ďalej zvyšuje obstarávacie náklady. Dual Native ISO sa výrazným spôsobom podieľa na výbornej citlivosti kamery s malou mierou šumu. Ten je zanedbateľný až do hodnôt ISO 5000 až 6400. Pri vyšších hodnotách ISO 8000 – 12 8000 je šum viditeľný, ale prejavuje sa skôr zrnitosťou, a ak nemáte na výber, obraz je použiteľný. To isté platí aj o hodnote ISO 25 600, i keď tu už občas možno zaznamenať aj farebné artefakty. Kamera má množstvo nastavení vrátane spomínaného vyváženia čiernej, ktoré pri správnom nastavení dosť výrazne ovplyvňujú kvalitu obrazu aj mieru šumu. Ak to porovnám napríklad s modelom Canon C200, prínos v citlivosti pri EVA1 je pozorovateľný, nie je to však skok o kategóriu. Zábery majú nádhernú kresbu a vyššiu ostrosť ako napríklad z GH5. Vysoký dynamický rozsah si všimnete najmä pri náročných scénach za slnečného dňa.

Tiene sú pekne prekreslené pri zachovaní štruktúry v oblohe. Nočné zábery zhotovené touto kamerou sú radosť a pri použití svetelných skiel sa vám otvárajú nové možnosti. To, v čom Panasonic exceluje, sú záznamové režimy. Záznam do RAW ponúka síce iba externe, interne však zaznamenáva 4K aj C4K 24, 25 a 30p so vzorkovaní 4:2:2 10 bit s dátovým tokom 150 Mb/s LongGop a až 400 Mb/s All Intra. To v súčasnosti neponúka žiadny z konkurentov. Dnes je 4:2:2 10 bit v broadcaste a tvorbe videa populárny štandard, pretože umožňuje kvalitnejšie kľúčovanie aj rozsiahlejšie farebné korekcie. Vďaka tomu môžete využiť aj naozaj obrovský farebný gamut, ktorý kamera ponúka. Okrem štandardných záznamových režimov možno využiť aj dva druhy výrezov zo senzora. Prvý využíva plochu s rozlíšením 4,31 Mpx, ktorú downsampluje na 2,8K, pričom môžete využiť záznam v rozlíšení 2048 × 1080 alebo 1920 × 1080 bodov s frekvenciou až 120 fps, ktorý sa ukladá ako spomalené video 60 alebo 30p. Druhá možnosť je výrez o niečo väčší ako plocha snímača micro 4/3 s natívnym rozlíšením 2,2 Mpx. Môžete s ním využiť rovnaké rozlíšenie záznamu ako v predošlom, ale s frekvenciou až 240p. Výhodné je to, že v týchto spomalených režimoch kamera pracuje vždy minimálne s natívnym rozlíšením na vstupe, takže spomalené video je naozaj kvalitné. Komerčné kamery pri 240 fps a viac väčšinou používajú na vstupe nižšie rozlíšenie, ktoré upsamplujú, čo poznať na kvalite. Na záznam 400 Mb/s treba využiť karty UHS II s indexom rýchlosti V60 alebo V90; 64 GB karta pojme 20 minút záznamu.

Diaľkové ovládanie aplikáciou EVA ROP som počas testu nemohol vyskúšať, pretože som nemal k dispozícii potrebný Wi-Fi dongle. Mal som však možnosť pohrať sa s ním na prezentácii kamery. Ideálne je ovládanie na tablete. Umožňuje kompletné ovládanie kamery vrátane programovateľných tlačidiel aj ND filtrov. Po zapnutí sa v podstate nemusíte kamery dotknúť. Ovládanie zaostrovania a prípadne aj zoomu je, samozrejme, samostatné. Kamera umožňuje synchronizáciu časového kódu, takže máte podstatne uľahčenú prácu pri strihu z viacerých kamier. Testovaný kus bol ešte z predprodukčnej série, takže sa sem-tam vyskytli aj nejaké chybičky na kráse, výrobca ich však rieši a produkčné kusy už prichádzajú bez nich. Vďaka bajonetu EF má používateľ pomerne širokú ponuku objektívov nielen od Canonu, ale aj od ďalších výrobcov. Pred nákupom objektívov však odporúčam pozrieť si zoznam kompatibility na stránkach výrobcu, nie všetky objektívy s EF bajonetom sú totiž podporované.

Záver

AU-EVA1 je v každom prípade zaujímavá kamera, ktorá má čo ponúknuť. Napriek chýbajúcemu hľadáčiku alebo nutnosti používať manuálne zaostrovanie má prednosti, ktoré konkurencia neposkytuje. V danej kategórii ide o najmenšiu a najľahšiu kameru, takže použitiu na dronoch či gimbale nič nebráni. Vynikajúce sú schopnosti SlowMotion videa či záznamu v slabých svetelných podmienkach. Ku kamere navyše možno dokúpiť veľké množstvo príslušenstva od najznámejších výrobcov.

 

Verdikt

Výborná profesionálna kamera na prácu v sťažených svetelných podmienkach s jedinečnou ponukou záznamových formátov.

Špecifikácie:

Verzia fw 2.01, senzor: Super 35 (24,6 × 13 mm) 17:9, veľkosť bodu = 4,3 µm, rozlíšenie 5.7K, 5720 × 3016 (17,25 Mpx), bajonet: EF mount (voliteľne PL mount), ND filter: 1/4, 1/16, 1/64, farebný priestor: VariCam Gamut (väčší ako Rec. 2020), gama krivka: V-Log, dynamický rozsah = 14 EV, HDR: Hybrid log Gamma, duálne natívne ISO: 800/2500 ISO, Možnosti nastavenia obrazu: Gamma, Black, Knee, White clip, Detail, Skin Detail, Chroma, Matrix, Color correction (12 axis), max. možnosti záznamu: C4K 50/60p 4:2:0 8 bit, 4K 50p/60p 422 10 bit, All Intra 4K 30p/25p/24p 400 Mb/s, All Intra FHD 200 Mb/s, externý záznam RAW výstup 5.7K alebo 4K orez, 120 fps s full S35 výrezom, 240p s orezom (orez je väčší ako plocha senzorov micro 4/3), prípojné miesta: 2× vstup XLR, výstup 6G SDI, HDMI 2.0, TC vstup/výstup

Cena: 8500 EUR

Hodnotenie:

+ Kvalita obrazu, vysoká citlivosť, záznamové režimy, plnoformátové slow motion v 2K rozlíšení
- Iba jednorazové zaostrenie, nemá hľadáčik, veľmi malé zobrazenie prevádzkových hodnôt na displeji

Obraz: 100 %
Zvuk: 100 %
Vybavenie: 80 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo: 93 %

 

 

   

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Panasonic AU-EVA VariCam

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať