Panasonic DMC-FZ300
Superzoom DMC-FZ300 je jeden z modelov, ktoré predstavil Panasonic na tohoročnom veľtrhu IFA v Berlíne. Novinka priamo nadväzuje na svojho úspešného predchodcu DMC-FZ200, z ktorého si ponechala 1 2/3" 12 Mpx senzor Live MOS a objektív Leica Vario Elmarit s ekvivalentným rozsahom (k 35 mm filmu) 24-násobného zoomu 25-600 mm s konštantnou svetelnosťou f2,8 v celom rozsahu. Nový model dostal do vienka najnovší obrazový procesor Venus Engine, novú technológiu zaostrovania DFD (Depth From Defocus), 5-osový hybridný stabilizátor obrazu, možnosť snímania 4K videa, špeciálny 4K fotorežim a veľa ďalších vymožeností.
Telo prístroja je celoplastové, čo nie je v tejto cenovej kategórii nič nezvyčajné, a je odolné proti vlhkosti aj prachu. Objektív neobsahuje ovládacie krúžky, na jeho ľavej strane nájdete iba posuvný ovládač transfokátora a otočný ovládač a tlačidlo, ktoré v základnej funkcii môžu slúžiť na ovládanie zaostrenia, ich funkcia sa však mení podľa nastaveného režimu. Na tele je viacero ovládacích tlačidiel a dva otočné ovládače, ktorým môžete ľubovoľne prideliť funkcie podľa svojich požiadaviek. Prístroj má navyše dotykový displej , tu si môžete takisto predvoliť veľké množstvo funkcií. Prínos tohto ovládania je však na 3" displeji s miniatúrnymi ikonkami značne diskutabilný. Našťastie sa to dá vypnúť J. Príjemne nás prekvapil kvalitný hľadáčik OLED s rozlíšením 1,44 Mpx a dostatočne veľkou očnicou, ako aj 3" displej, ktorý bravúrne zvláda aj jasné denné svetlo. Ten je upevnený jednoduchým závesom na ľavej strane, takže umožňuje dosť veľkú variabilitu v nastavení . Po vyklopení na stranu ho môžete otočiť až o 180 stupňov, a tak poslúži pri fotení či natáčaní selfie, pri preprave sa zase dá pretočiť a priklopiť na zadnú stenu, čím ho ochránite pred prípadným poškodením. V hornej časti nájdete systémové sánky na príslušenstvo štandardnej veľkosti a mechanicky vysúvateľný pomocný blesk. Ten sa vysúva dostatočne vysoko, takže mu neprekáža ani slnečná clona nasadená na objektíve (nerobí tieň). Statívová matica je umiestnená dosť nešťastne v strede tela mimo osi objektívu. Prekáža tak otvoreniu dvierok na výmenu batérie a karty, ak máte namontovanú základňu statívu. Prístroj dobre sadne do ruky, má veľmi príjemne tvarovaný grip aj oporu na palec. Trošku nám robili problém ovládacie tlačidlá na vrchnej strane, hneď za spúšťou sú tu umiestnené dve funkčné programovateľné tlačidlá a spúšť videa. Sú však nevýrazne tvarované a ľahko si ich hlavne pri práci s hľadáčikom pomýlite. Spúšť videa navyše mohla byť umiestnená na palec, hlavne keď hlavná spúšť jej funkciu v režime videa zdvojuje. Dodávaná nabíjačka je pri modeli Panasonicu už tradične externá. Na pravej strane je pod gumovou krytkou umiestnená trojica konektorov, diaľkové ovládanie, micro HDMI a výstup AV/USB. Posledný z konektorov bol najväčším sklamaním, výrobca tu namiesto bežného micro USB používa neštandardný proprietárny konektor. Aj keď chápeme snahu o umiestnenie AV výstupu, vzhľadom na to, že v balení sa dodáva iba redukcia na USB, ťažko ho bude dnes niekto zháňať. Navyše ak kábel náhodou zabudnete či stratíte, budete musieť fotky do PC prenášať iba priamo z karty. FZ300 je vybavený aj pripojením Wi-Fi. Napriek tomu, že NFC tu nenájdete, pripojenie je dielo okamihu. To umožňuje kompletné ovládanie fotoaparátu z mobilnej aplikácie pre Android či iOS vrátane manuálnych režimov, všetko so živým náhľadom. Je to užitočná funkcia napríklad pri fotení zo statívu na dlhých časoch. Cez Wi-Fi môžete prenášať do vášho mobilného zariadenia aj fotografie a dokonca aj video, ale iba do 1080p50 v kodeku AVCHD. Kontajner MP4 sa takto prenášať nedá.
DMC-FZ300 umožňuje pri fotografovaní nastaviť 3 úrovne kvality JPEG alebo používať formát RAW s možnosťou súčasného ukladania v JPEG. Režimy videa majú viacero možností nastavenia. Vo full HD 1080p50 s maximálnym dátovým tokom 28 Mb/s, v 4K rozlíšení zvláda kamera maximálne snímkovú rýchlosť 25p (resp. 30p) s dátovým tokom 100 Mb/s. Zaujímavé je, že z pamäťovej karty dokáže prehrať aj full HD a 4K nahrávky z kamier Sony vo formáte XAVC-S. Opačne to, samozrejme, neplatí J. Vzhľadom na to, že v 4K režime sa využíva dátový tok 100 b/s, treba použiť minimálne pamäťovú kartu SDXC UHS-I U1 64 GB. Na rozdiel od prístrojov Sony však fotoaparát ultimátne túto kartu nevyžaduje a začne nahrávať na všetko, čo mu podstrčíte, po chvíli, samozrejme, zistí, že „nestíha", a nahrávanie vypne.
Zaujalo nás nastavenie gama kriviek umožňujúce lepšie využitie dynamického rozsahu, ktoré funguje rovnako vo videu aj fotografiách, časozberné nahrávanie či tvorba stop-motion animácií. Veľmi zaujímavá je aj možnosť úpravy RAW priamo vo fotoaparáte. Prístroj je vcelku veľmi rýchly a dobre ovládateľný. Nový systém ostrenia DFD pracuje na princípe porovnania dvoch obrázkov po sebe s rôznym zaostrením. Obrázky v tomto prípade skenuje až rýchlosťou 240 sn./s , zaostrenie je tak viditeľne veľmi rýchle a presné. Zaostrovací systém používa až 49 zón a môže pracovať vo viacerých voliteľných režimoch - od plošného zaostrenia až po sledovanie objektu alebo oka osoby. Transfokácia je veľmi rýchla, v režime videa síce trochu spomalí, ale chcelo by to možnosť ešte nižšej rýchlosti. Zvuk z mechaniky sa do záznamu neprenáša. Na to, aký rozsah má objektív, je jeho konštrukcia veľmi kompaktná. Objektív sa skladá zo 14 optických členov v 11 skupinách. Z nich 5 je asférických, dovedna s 9 asférickými povrchmi, sú tu aj tri členy ED a jeden s povrchovou úpravou Nano Surface Coating. Objektív aj vyladenie softvéru poskytujú účinné potlačenie súdkovitosti na širokom konci a farebnej aberácie (tvoreniu farebných obrysov na kontrastných hranách) na „dlhom skle". Panasonic vo svojich materiáloch rád vyzdvihuje režim 4K Photo. Ide vlastne o režim 4Kp30 video, v ktorom prístroj uprednostňuje krátke expozičné časy, takže si zo záznamu môžete jednoducho vybrať fotografiu s 8 Mpx rozlíšením. Ináč sa od bežného režimu videa prakticky nelíši. Pri sekvenčnom fotení v plnom rozlíšení dosahuje rýchlosť 12 sn./s, respektíve 6 sn./s so živým náhľadom. FZ300 umožňuje nastavenie expozičných časov od 60 s do 1/4000 s s mechanickou uzávierkou alebo až do 1/16 000 s s elektronickou. K dispozícii je aj trvalé otvorenie uzávierky v režime Bulb. Expozičný bracketing si môžete nastaviť až na 7 snímok odstupňovaných po 1 EV. Výstup micro HDMI verzie 1.4a umožňuje pripojenie k UHD TV, výstup je vďaka verzii maximálne 25p, resp. 30p, no prístroj aj tak viac nezvláda. Zaujímavé je, že si pri prezeraní videí môžete zobraziť expozičné parametre, pri ktorých bolo video snímané. Táto funkcia je veľmi užitočná a konkurencia ju zväčša neponúka. Kvalita videa je v dobrých svetelných podmienkach vo full HD aj v 4K vynikajúca. Pri 4K je, samozrejme, limitujúca maximálna snímková frekvencia, takže sa nehodí na dynamickejšie scény. Pri statických scénach je obraz krásne ostrý, s množstvom detailov aj vďaka použitému dátovému toku 100 Mb/s. Full HD 1080p50 je takisto veľmi slušné, ale v zložitejších scénach s veľkým množstvom detailov si trénované oko všimne kompresné artefakty vznikajúce vinou nízkeho dátového toku iba 28 Mb/s. Horšia situácia však nastáva v slabých svetelných podmienkach. Miniatúrny senzor produkuje už pri ISO 800 veľké množstvo šumu. Ten dokáže ešte v svetlejších miestach procesor odfiltrovať, z tmavších zákutí však vyrobí nepeknú mazanicu. Podobne je to aj pri fotografiách, ibaže pri spracovaní z RAW sa to dá čiastočne zachrániť. Vyššie citlivosti už za slabých svetelných podmienok produkujú obraz vyzerajúci ako akvarel. Procesor sa totiž ťahá do detailov, ktoré tam nie sú, a tak zvýrazní šum a ten potom rozmaže. To je však problém, s ktorým sa borí drvivá väčšina prístrojov s takýmito malými senzormi. To, že výrobca sľubuje úžasný 5-osový stabilizátor, nemusí byť vždy nakoniec pravda, tu sme však boli príjemne prekvapení. Lepší stabilizátor od Panasonicu sme v rukách zatiaľ nemali. Aj pri 4K videu, keď je jeho funkcia obmedzená iba na 2 osi, bol stále použiteľný. Aká je jeho funkcia dôležitá vzhľadom na veľký rozsah zoomu, ani nemusíme zdôrazňovať.
Na záver môžeme konštatovať, že Panasonicu sa podarilo vytvoriť veľmi zaujímavý fotoaparát/kameru, ktorý si určite nájde svojich priaznivcov. V zlých svetelných podmienkach síce excelovať nebude, ale na fotografovanie prírodných krás na vašej dovolenke poslúži dobre. V rozsahu optického zoomu navyše pri zachovaní slušnej kvality fotografií aj videa veľa konkurentov na trhu nemá. Menšie nedostatky vyváži výhodná cena a v neposlednom rade väčšia odolnosť proti poveternostným vplyvom.
Technické špecifikácie:
- 1/2,33-palcový snímač MOS / 12,8 Mpx (12,1 efektívnych) / filter základných farieb
- Objektív so svetelnosťou F2,8, viacpolohová irisová clona (foto: F2,8 - 8,0, video: F2,8 - 11,0)
- Rozsah 24-násobného zoomu : f = 4,5 - 108 mm/(25 - 600 mm ekvivalent 35 mm fotoaparátu)
- 5-osový stabilizátor HYBRID O.I.S. +*/* 5-osová korekcia funguje pri nahrávaní videa okrem videa s rozlíšením 4K alebo vysokorýchlostného nahrávania videa
- Hľadáčik: 0,39" so živým náhľadom (LVF) OLED (1,44 Mpx), zorné pole 100 %, snímač oka
- Formát súborov: foto - JPEG (DCF/Exif2.3)/RAW, DPOF/; video - AVCHD, MP4
- Lítiovo-iónová batéria (7,2 V, 1 200 mAh, 8,7 Wh)
- Výdrž batérie : 380 snímok (displej)/360 snímok (živý hľadáčik) podľa metodiky CIPA
- Rozmery (š × v × h): 131,6 × 91,5 × 117,1 mm
- Hmotnosť : približne 691 g s batériou a pamäťovou kartou SD
Hodnotenie: 85 %
Jednoduchá obsluha, vysoká rýchlosť, výborný stabilizátor a zaostrovanie, 4K video |
Nižšia kvalita fotografií aj videa v horších svetelných podmienkach |
Cena:
610 EUR
Zapožičal: Panasonic