CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Volvo EX30 Single Motor Extended Range / Divoch na rozšírenie rodinnej flotily

0

Malý mestský crossover Volvo EX30 je mladším a menším bračekom modelov C40 a XC40. Stojí však na novej platforme koncernu Geely, ktorého je teraz značka Volvo súčasťou, používanej aj pre iné modely, ako napríklad Smart One. Novinka je kompaktná a pri jej konštrukcii sa veľký dôraz kládol na zníženie uhlíkovej stopy, ktorá je počas životného cyklu 200 000 km znížená až o 25 % oproti modelom C40 a XC40. Jedným z kľúčových krokov na dosiahnutie týchto výsledkov bolo zníženie podielu hliníka a ocele, ktoré majú významný dosah na emisie počas výroby, v konštrukcii vozidla. Pri výrobe sa využíva približne 25 % hliníka a 17 % ocele, ktoré pochádzajú z recyklovaných zdrojov. Navyše sa vďaka inováciám vo vnútornom dizajne vozidla využíva integrácia viacerých komponentov, čím sa znižuje celkový počet použitých dielov.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Prvé, čo na novom EX30 zaujme, je určite dizajn. Hladkú a kolmú prednú masku zvýrazňuje veľké logo Volvo s typickou šikmou lištou uprostred a dvojica segmentovaných LED svetiel denného svietenia v tvare Thorovho kladiva, ktorá vytvára nezameniteľný svetelný podpis. Dizajn dopĺňa čierna lišta prepájajúca v dolnej tretine obe svetlá a čierna spodná časť prechádzajúca do nenápadnej spodnej mriežky maskujúcej elektrické dvierka pre chladiaci vzduch. Celá predná maska tak vyzerá veľmi čisto a efektne. Zboku zaujmú mohutné prelisy dverí s pomerne vysoko siahajúcou čiernou lištou, ktorá plynulo prechádza do prahov. Zadnej časti dominujú rozmerné dvojdielne skupinové LED svetlá, poskladané z pásikov, ktoré sa pri príchode k autu postupne rozsvecujú. Celá zadná časť pritom pokračuje v štýle čistoty a rovných línií ako vpredu. Dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou auto opticky znižuje a dodáva mu dynamický charakter.

My sme ako prvú testovali verziu s pohonom zadných kolies, zvýšeným dojazdom a v najvyššej výbave Ultra. Tá disponuje batériou typu NMC s kapacitou 69 kWh, z ktorej sa využíva 64 kWh. Ako je u výrobcu zvykom, autu rozhodne nechýba výkon. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi poháňa zadnú nápravu s výkonom 200 kW a krútiacim momentom 343 Nm. O rýchle dobitie sa stará DC nabíjanie s výkonom 153 kW a v najvyššej výbave Ultra štandardne dodávaná AC nabíjačka s výkonom 22 kW. Vďaka takejto výbave vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Umožňuje dokonca ťahať aj brzdený príves s hmotnosťou do 1400 kg. To sú, samozrejme, viac ako dobré parametre pre túto kategóriou vozidiel a chváliť musíme aj veľmi dobre naladený podvozok. Ten sa bez problémov vyrovná aj s nástrahami horších ciest, ale poskytne pritom dostatok istoty aj pri dynamickej jazde. Výkon je veľmi nadštandardný aj vo verzii so zadným náhonom.

Zatiaľ čo exteriéru vozidla rozhodne nie je čo vyčítať, po usadnutí do kabíny je to jedno prekvapenie za druhým, niektoré lepšie, niektoré zasa horšie. Prvé, čo zaujme, je veľký 12,3", na výšku postavený displej s vysokým rozlíšením, ktorý dominuje palubnej doske. Keď sa nabažíte pohľadu naň, zistíte, že je to takisto jediný zdroj informácií v kabíne. Žiadny prístrojový panel ani head-up displej tu nenájdete. Výrobca sa tu, žiaľ, inšpiroval ovládaním z vozidiel Tesla 3, kde treba všetko riešiť cez displej. To je z hľadiska bezpečnosti a odpútavania pozornosti od premávky to najhoršie, čo v autách nájdete. Našťastie však Volvo zachovalo aspoň niektoré základné mechanické ovládače na páčkach a tlačidlách na volante. No aj tak vám bude chvíľu trvať, než si na všetky nuansy ovládania zvyknete. Je však pravda, že po týždni jazdenia sa to už dalo zvládať s prehľadom. Ovládanie svetiel a stieračov je na ľavej páčke pod volantom, radenie jazdných režimov vpravo. Adaptívny tempomat sa nezvyčajne zapína a vypína opätovným zvolením režimu D, môžete ho však zapnúť a meniť rýchlosť aj tlačidlami vľavo na volante. V prípade, že máte zapnuté udržiavanie v jazdnom pruhu, nemožno zvoliť na tempomate vyššiu rýchlosť ako 130 km/h. Samozrejme, manuálne ju možno prekročiť. Pravá časť volantu je vyhradená pre ovládanie multimédií a ďalšie funkcie. Okrem toho sú tu mechanické ovládače iba pred opierkou na ruku v strednej časti. Sem sa presunula dvojica ovládačov okien, ktorým môžete tlačidlom medzi nimi zmeniť funkciu na zadné okná, ako to poznáme napríklad z modelov VW ID. Okrem toho sú tu tlačidlá zamykania dverí. Ovládanie okien na stredovej konzole je trochu mätúce, majiteľ si však na to rýchlo zvykne.

Zaujímavé je, že auto nemá žiadnu schránku pred spolujazdcom, tú čiastočne nahradzuje menšia priehradka dole v strede, ktorá sa otvára elektricky z displeja. Inak je tu však dostatok odkladacích priestorov vrátane nabíjacej podložky na mobil. Nezvyčajný je aj vstup do auta, minimálne vo verzii Ultra. K dispozícii máte iba malú krabičku asi veľkosti ovládania, ktorá však nemá žiadne tlačidlo ani záložný kľúčik. Slúži na bezkontaktný vstup do auta. Ak sa v nej náhodou vybije batéria, možno auto otvoriť priložením krabičky na B stĺpik, kde je symbol NFC, a priložením na bezdrôtovú nabíjačku, ktorá je aj čítačkou NFC, auto aj naštartujete. Druhá možnosť je použitie mobilnej aplikácie. Rýchlosť je zobrazovaná v ľavom hornom rohu displeja a vedľa nej je graficky znázorňovaná aktuálna situácia na ceste, takisto podľa vzoru Tesly. Multimediálny systém využíva výkonnú technológiu Snapdragon Cockpit Platforms od spoločnosti Qualcomm Automotive pod taktovkou OS Android Automotive, takže už nemusíte k autu pripájať Android Auto. Priamo v systéme je vstavaná navigácia na základe Google Maps, ktorá však vďaka integrácii s autom poskytuje aj funkcie elektrickej inteligencie, takže pri ponúkaných alebo zadaných cieľoch rovno zobrazí aj zostatok batérie v cieli. Pri plánovaní trasy zasa naplánuje aj potrebné nabíjacie prestávky. Predinštalovaný je napríklad YouTube, ale v obchode aplikácií toho nájdete oveľa viac – vrátane streamovacích služieb ako Spotify alebo rôznych plánovačov a máp pre elektromobily. Systém má v najnovšej verzii prepracovanú grafiku, pracuje svižne a má jednoduché ovládanie. Je v ňom integrované aj ovládanie systémov vozidla. V rámci zjednodušenia je tu zaujímavo riešený audiosystém, ktorý namiesto štandardne osadených reproduktorov využíva iba soundbar umiestnený pod predným oknom. Vzhľadom na dobré odhlučnenie auta poskytuje kvalitný zvuk pre všetkých cestujúcich. Jedinou výčitkou k nemu je umiestnenie strieborného loga Harman Kardon v jeho strede, ktoré sa veľmi rušivo a trvale odráža na čelnom skle. Súčasťou našej výbavy bolo aj neotvárateľné panoramatické okno pokrývajúce takmer celú strechu. Nemá však žiadny systém zatienenia a napriek tomu, že má izotermické sklo, ktoré prepúšťa minimum tepla, pri jazde pod ostrým slnkom môžu byť pod ňou oslnení členovia posádky. Takisto pri jazde v noci vyrušujú hlavne zadných pasažierov preblikávajúce pouličné svetlá.  

Volvo EX30 je navrhnuté tak, aby poskytovalo nielen pohodlie a bezpečnosť, ale aj vynikajúci zážitok z jazdy. S nízkym ťažiskom a rovnomernou distribúciou hmotnosti je vozidlo agilné a stabilné, čo je ideálne pre mestské aj medzimestské cesty. Vďaka pokročilým systémom, ako je automatické brzdenie na križovatkách a sledovanie pozornosti vodiča, je Volvo EX30 vybavené na riešenie moderných výziev na cestách. Odhlučnenie vozidla a naladenie podvozka sú vynikajúce. Väčšina ovládania je po krátkom zvykaní dobrá, ale napríklad vstup do ručného prepnutia svetiel alebo niektorých ďalších funkcií je cez displej veľmi nepraktický a za jazdy veľmi odvádza pozornosť, takže námetov na zlepšenie sa nájde viacero. Dosť zamrzí, že napriek tomu, že sa Volvo radí do prémiovej kategórie, zákazník aj v najvyššej výbave dostane iba bežné LED svetlá s automatickým prepínaním.  Elektrické sedadlá sú štandardne v najvyššej výbave, v strednej za príplatok. Žiadne vyspelejšie funkcie nemožno ani objednať. Na druhej strane v našej najvyššej výbave dostanete veľké množstvo asistenčných systémov vrátane automatického parkovania, vynikajúceho 360° kamerového systému, adaptívneho tempomatu a veľa ďalších.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 14,7 - 17,1 - 21,2
  • Dojazd v teste (km) 435 - 305
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 22
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 158
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 25

Technické údaje:

Volvo EX30: Batéria – celková kapacita 69 kWh, využiteľná 64 kWh, poháňaná náprava zadná, výkon motora 200 kW, krútiaci moment 343 Nm, typ konektora na DC nabíjanie CCS, max. výkon DC nabíjania 153 kW, výkon AC nabíjačky 22 kW, typ AC nabíjania (počet fáz) 3, max. rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,3 s, dojazd WLTP 475 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, jazdné vlastnosti, možnosti nabíjania, dizajn, spotreba
- Neštandardné ovládanie niektorých funkcií, na ktoré si treba zvykať

  • Cena modelu od (s DPH): 37 950 eur
  • Testované vozidlo (s DPH): 50 210 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať