Ako si zlepšiť e-shop / 10. časť: Organická návštevnosť
Tento článok je súčasťou ročnej série článkov Ako si zlepšiť e-shop, zameraných na budovanie, zlepšenie a pretvorenie e-shopu. V seriáli sa dotkneme filozofických, technických, ale aj dizajnových zlepšení.
Všeobecné zásady
Google, ale aj iné vyhľadávače svoje algoritmy z času na čas menia a nikto poriadne nevie, čo všetko do výpočtu vašej pozície vo výsledkoch spadá, sú však ustálené pravidlá, ktoré pozitívne ovplyvňujú toto poradie. Úplné základy sú mať aktívny certifikát SSL a doménu s TLD krajiny, v ktorej je e-shop lokalizovaný. Pozitívum je mať plnovýznamové URL adresy. To znamená, že už len z prečítania URL by sme mali zhruba vedieť, o čom je obsah stránky, ktorá sa skrýva pod danou adresou. Správne nastavenie robots.txt, sitemap.xml a canonical tagov môže napomôcť prehľadávanie a indexovanie vášho e-shopu. Nepopierateľný aspekt je responzívna verzia stránky. Dnes už bežne prichádza zhruba 80 percent návštevnosti z mobilu a Google a iné vyhľadávače to vedia a kontrolujú. Kontrolujú aj výkon vášho e-shopu, majú metriky, podľa ktorých sa vyhodnocuje, či je e-shop rýchly, použiteľný a nebude zákazníka otravovať pomalým výkonom. Sám Google nechce posielať návštevy na stránku, ktorá by bola pomalá. Kategóriu všeobecných odporúčaní uzavriem duplicitným obsahom. E-shop môže mať tendenciu dávať rovnaké opisy produktov, ktoré sú takmer totožné, alebo zaraďovať rovnaké produkty do viacerých kategórií. Takto vznikajú na e-shope duplicity a duplicitný obsah ubližuje vášmu rankingu vo výsledkoch vyhľadávania.
Domovská stránka / Homepage
Z pohľadu SEO je častou chybou, že na domovskej stránke sa zvykne zabudnúť na H1 a akékoľvek textácie. Svoju úlohu v tomto veľmi dobre plní text obsahujúci misiu alebo históriu spoločnosti, ktorý je popretkávaný kľúčovými slovami s dôrazom na interné linkovanie. Ideálne je, ak H1 (teda nadpis najvyššej úrovne a dôležitosti) je totožný s nadpisom (title), ktorý je v hlavičke stránky. Ďalšie odporúčanie je dať na domovskú stránku TOP kategórie a bannery smerovať interne do vášho e-shopu. Treba sa zamerať na to, aby na webe nič nepreblikávalo a stránka sa rýchlo načítala. Prispôsobenie pre mobily je samozrejmosť, ale odporúča sa špecificky skontrolovať výkon aj z mobilných zariadení.
Kategória produktov / listing
Podstránka kategórie je špecifická tým, že je potrebné pokryť viacero aspektov, ako napr. správne H1, ktoré zohľadňujú filter, opis kategórie, ktorý pomáha indexovaniu, eliminácia duplicitných podstránok so správne implementovanými kanonickými URL. My sa zameriame na dôležitosť čitateľnej URL a hĺbku indexovaných filtrov. Len čo váš návštevník filtruje na e-shope a spresňuje výber, mení sa mu selekcia produktov, mala by sa meniť URL a indexovateľnosť. Ak URL link vyzerá ako "vasastranka.xy/oblecenie?23243KSDakda.html", máte problém, lebo z URL nie je čitateľné, o čo ide. Porovnajme si to s URL "vasastranka.xy/kategoria/oblecenie/pohlavie/muzi/farba/cierna", z ktorej je jasné, čo bude jej obsahom. Ideálne je, ak sa to premietne aj do H1 na kategórii a opisu kategórie. Množstvo parametrov a kombinácií filtrov môže mať dosah na schopnosť vyhľadávača prejsť e-shop, pretože vyústi do obrovského množstva kategórií, ktoré zaneprázdnia robot natoľko, že sa na webe „stratí“. Z tohto dôvodu sa zvykne obmedzovať hĺbka kategórií a kombinácie filtrov sa neindexujú. Tento spôsob zaručí, že bot zaindexuje to, čo si želáte. Odborne sa tento jav nazýva crawl budget.
Detail produktu
Je dôležité zamerať sa na unikátnosť opisov produktov, správnu parametrizáciu a zaradenie do kategórií. Z detailu môžu byť prekliky do kategórií, v ktorých sa produkt nachádza. Ak opisy preberáte z feedov, odporúčame prepisovať na unikátne opisy, pretože ak to preberal váš e-shop, preberá to aj množstvo ďalších a pre vyhľadávače je zrazu váš produkt len kópiou, ktorú vo výsledkoch penalizuje.
Problematika SEO je natoľko rozsiahla, že by sme o nej mohli napísať desiatky strán. Tento zoznam, ktorý som poskytol, poukazuje na najčastejšie chyby, ktoré som kurátorsky vybral tak, aby po ich odstránení mohol váš e-shop napredovať správnym smerom.
Poradí Vam expert na e-shopy
Ivan Kopčík je e-commerce konzultant zo spoločnosti For Best Clients, s.r.o., ktorý poskytuje expertné poradenstvo ambicióznym alebo stagnujúcim e-shopom, ktoré si chcú rozšíriť a zmeniť pohľad na ich online biznis. Vďaka viac ako desaťročným skúsenostiam s tvorbou e-shopov dokáže ponúknuť pohľad, ktorý v sebe spája viacero odvetví potrebných na budovanie úspešných e-shopov.
www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com
ÚVODNÝ OBR. ZDROJ: sentavio on Freepik