S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Ako si zlepšiť e-shop / 2. časť: Základné rozloženie e-shopu a prispôsobenie domovskej stránky

0

Tento článok je súčasťou ročnej série ­článkov Ako si zlepšiť e-shop, zameraných na budovanie, zlepšenie a pretvorenie e-shopu. V seriáli sa dotkneme filozofických, technických, ale aj dizajnových zlepšení.

S_1124 T Flexcam Advertisement

V odvetví e-commerce sa bežne stretávam s dvoma protichodnými názormi. Podľa určitej skupiny ľudí je domovská stránka takmer zbytočná a nemá veľký zmysel ju optimalizovať a na druhej strane barikády stoja zástupcovia domovskej stránky ako hlavného vstupného portálu do sveta vášho e-shopu.

Rozumiem obom pohľadom, majú rozumné odôvodnenie, ale som zástancom optimalizovania každej časti webu tak, aby spĺňala náš cieľ. Na e-shope je to jednoznačne zaujatie zákazníka, vybudovanie dôvery (ako sme písali v prvej časti) a finálne uskutočnenie nákupu. Zrejme viacerým teraz vŕta v hlave, prečo a pre koho môže vôbec byť zbytočná domovská stránka? Odpoveď je jednoduchá a pragmatická, je to hlavne z pohľadu platenej reklamy a firiem, ktoré zabezpečujú reklamu pre e-shop. Reklama, ak je správne nastavená, ide v drvivej väčšine do konkrétnych podsekcií e-shopu, prípadne presných kategórií alebo dokonca na konkrétne detaily produktu. Z tohto pohľadu dáva aj tento názor zmysel, ale my chceme budovať lojalitu zákazníkov, ktorí sa k nám radi vrátia a ktorí nášmu e-shopu dôverujú natoľko, že v ňom hľadajú žiadaný sortiment.

Čo sú základné stavebné kamene domovskej stránky e-shopu?

Domovská stránka musí byť optimalizovaná na to, aby zaujala návštevníka, predostrela mu šírku portfólia, ktoré ponúkame v e-shope, presvedčila, že náš e-shop je ten pravý, a ubezpečila v tom, že tovar dostane včas a v požadovanej kvalite. Z toho dôvodu sa na domovskej stránke zvyknú nachádzať funkčné prvky, ako sú:

Bannery

Bannery sú vyslovene vizuálne prvky, ktoré pri neuváženom používaní dokážu stránku vizuálne presýtiť a zmiasť návštevníka. Jednoznačne odporúčame ako maximálny počet na zobrazenie tri reklamné bannery. Z týchto troch maximálne jeden dynamický, ktorý rotuje automaticky. Nechceme, aby po návšteve e-shopu potenciálneho zákazníka rozbolela hlava.

Kategorické menu

Kategorické menu reprezentuje kategórie, kam sa návštevník môže ponoriť a kde nájde produkty. Preto by sa toto menu malo dať ľahko nájsť a malo by byť vizuálne jemne odlíšené, aby vystupovalo do popredia. Nezriedka v e-shopoch, ktoré navrhujeme, ­zobrazujeme pre mobilné rozhranie špeciálne klikateľné položky menu, ktoré atraktívne reprezentujú šírku portfólia e-shopu. V jednoduchosti to znamená, že ak napríklad predávame tenisky, batohy a korčule, boli by tam tieto tri tlačidlá. Znie to jednoducho, ale e-shopy mávajú kategórie prekomplikované, produkty sa v nich prekrývajú. Maximálne zjednodušenie a odprezentovanie na domovskej stránke pomáha orientácii na e-shope.

Prvky dôveryhodnosti

Patria medzi najdôležitejšie prvky vôbec. Tieto prvky a vaše hodnoty majú byť koncipované tak, aby presvedčili zákazníka, že práve ten váš e-shop je na základe X rokov skúseností, Y tisícov objednávok a Z spokojných zákazníkov ten pravý. Prvky dôveryhodnosti by mali zrkadliť to, v čom je náš e-shop unikátny a na akých hodnotách je postavený.

Produkty

Neoddeliteľnou súčasťou každého e-shopu sú produkty, ktoré sa na ňom dajú zakúpiť. Preto ich zobrazenie a promovanie na domovskej stránke je opodstatnené. Zvykneme ho prekrývať inými prvkami preto, aby výstup nebol monotónny a nudný. Produkty umiestňujeme podľa atraktívnosti a priority obchodu odvrchu stránky nadol.

TIP: Pohyblivé prvky, familiárne nazývané kolotoče, už nepoužívame. Chyba tohto všeobecne rozšíreného prvku bola v tom, že kým návštevník zaregistroval vôbec prvý produkt, už bol preč. My implementuje produktový pás s podporou horizontálneho posuvníka. Na mobiloch je to prirodzený pohyb prstom do strany.

Ďalšie prvky

Okrem spomenutých, ktoré pokladám za najdôležitejšie, existuje nepreberné množstvo ďalších prvkov, ktoré dokážu rozšíriť akúkoľvek stránku vášho e-shopu. Rozumieme pod nimi promovanie vernostného systému, blog, statické stránky, sekciu o nás, históriu firmy a pod.

Ako rozložiť domovskú stránku?

Pri vytváraní domovskej stránky e-shopu je dôležité vyhnúť sa zbytočným a nadbytočným dizajnovým prvkom, ktoré len zaťažujú návštevníka a sťažujú mu orientáciu. Umiestnite dôležité prvky, ako sú kategórie a prvky dôveryhodnosti, na viditeľné miesta. Navigačné menu nechajte nápadné a farebne odlíšené. Pridajte obrázky k produktom, ak je dostatok priestoru, a uistite sa, že obsahové bloky sú vizuálne rozlíšené. Reklamy neumiestňujte priamo nad produkty. Výzvy na akciu (CTA) urobte výrazné, pričom tlačidlá fungujú lepšie než textové odkazy. Hlavné CTA by malo byť najnápadnejšie. Ak máte sekundárnu CTA, mala by byť menej nápadná. CTA by mala byť zvýraznená vizuálnymi signálmi, aby bola čo najviac viditeľná a efektívna.

Vizuálna hierarchia by mala sledovať hierarchiu informácií, pričom transakčné menu (kategórie) by malo byť umiestnené viditeľne a na prominentnejšie miesto než menu s obsahom. Prvky dôveryhodnosti by sa mali nachádzať nad zlomom stránky. Ak máte dostatok priestoru, ­zobrazte vedľa kategórií produktov obrázky alebo ich miniatúry/ikony. Jednotlivé bloky obsahu by mali byť vizuálne odlišné a medzi nimi má byť dostatočne veľké miesto, aby prispelo k vizuálnemu oddeleniu.  Vo všeobecnosti teda platí, že ak si predstavíme obrazovku notebooku, návštevník by mal bez toho, aby musel hýbať myšou, vidieť tie najdôležitejšie prvky, ktoré mu ukážu šírku port­fólia, presvedčia a vybudujú dôveru a zaujmú jeho pozornosť natoľko, aby na stránke zotrval.

PoradÍ Vam expert na e-shopy

Ivan Kopčík je e-commerce konzultant zo spoločnosti For Best Clients, s.r.o., ktorý poskytuje expertné poradenstvo ambicióznym alebo stagnujúcim e-shopom, ktoré si chcú rozšíriť a zmeniť pohľad na ich online biznis. Vďaka viac ako desaťročným skúsenostiam s tvorbou e-shopov dokáže ponúknuť pohľad, ktorý v sebe spája viacero odvetví potrebných na budovanie úspešných e-shopov.

www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com

Úvodný obrázok od Pete Linforth z Pixabay

Ivan Kopčík, For Best Clients, s. r. o.

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať