S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

Crowdfunding v praxi

Archív NXT
0

Predstavte si, že by ste dostali nápad, ako vytvoriť jedinečné zariadenie. Vymysleli by ste inteligentné hodinky skôr, ako sa na trh dostanú tie od Googlu a Applu. Alebo inteligentný náramok, miniatúrnu externú batériu, unikátne príslušenstvo k iPhonu alebo tabletom. V minulosti ste museli ísť s takýmto nápadom hľadať investorov. Dnes vám stačí trochu šikovnosti a na svoj projekt si zarobíte aj cez internet. Vitajte vo svete crowdfundingu.

Crowdfunding môžeme do slovenčiny voľne preložiť ako skupinové investovanie. Investormi nie sú veľké spoločnosti, ale bežní ľudia. Tí podporia projekt a tvorca kampane im za ich podporu sľúbi nejakú odmenu. Tejto téme sme sa už v PC REVUE venovali. Predstavili sme najzaujímavejšie projekty, ktoré získali potrebný kapitál na portáli Kickstarter. Takisto sme písali aj o hrách, ktoré vďaka Kickstarteru zafinancovali fanúšikovia. Venovali sme však iba projektom a nápadom. V tomto článku sa pozrieme na druhú stranu mince. Podelíme sa s našimi reálnymi skúsenosťami a povieme vám, ako to na Kickstarteri naozaj chodí. Ak zvažujete, že sa stanete investorom a nejaký projekt podporíte, toto je článok práve pre vás.

Kampaň sa musí vedieť predať

Ak chcete byť úspešní, musíte sa vedieť predať. Túto vetu vám možno pravidelne omieľali v škole. V prípade Kickstarteru práve od toho závisí budúcnosť projektu a to si tvorcovia veľmi dobre uvedomujú. Preto každá potenciálne úspešná kampaň musí vyzerať profesionálne a lákavo. Nikoho netrápi, ak prezentovaný produkt v skutočnosti neexistuje. Ľuďom obyčajne stačí, ak vidia koncept, vyrenderovaný model na fotografiách a dostanú množstvo sľubov, technických informácií a časovú os, ktorá presne opisuje blízku budúcnosť projektu. Po takmer dvoch rokoch podrobného sledovania kampaní na Kickstarteri konštatujeme, že tie nám svojím spôsobom pripomínajú masírovanie ľudí pred voľbami. Treba si získať ich pozornosť. Zatiaľ čo zopár kampaní sľuby dodrží, pri väčšine z nich budete potrebovať pevné nervy a trpezlivosť.

kampan.png

Množstvo kampaní vyzerá profesionálne. Tvorcovia musia vedieť predať aj neexistujúci produkt.

Získanie pozornosti je z pohľadu tvorcov prvý krok k úspechu. Niektorí „backeri" (bežní používatelia, ktorí podporujú projekty a stávajú sa tak investormi), podporia zaujímavý projekt hneď po pozretí videa a prečítaní krátkej charakteristiky. Osloví ich cena, ktorá je zvyčajne nižšia ako oficiálna predajná cena, za ktorú sa bude produkt o pár mesiacov predávať. Respektíve by sa mal.

Ďalšia časť backerov si pridá kampaň medzi obľúbené a sleduje ju. Kampane totiž obvykle trvajú jeden mesiac, a ak sa tvorcom darí, rozširujú ju o ďalšie ciele. Napríklad inteligentný náramok Embrace+ sľuboval, že ak sa vyzbiera určitá suma peňazí, autori ho vyrobia vo viacerých dizajnoch a farebných kombináciách. Okrem toho tvorcovia pravidelne aktualizujú stav kampane, detaily produktu, pridávajú ďalšie sľuby a sú aktívni v komunikácii. V tejto fáze je veľmi jednoduché nadchnúť sa pre projekt. Je to jeden veľký kolotoč a vy máte pocit, že ste jeho súčasťou a pomáhate vytvoriť niečo úžasné a revolučné.

1. fáza: Nadšenie

Z pohľadu bežného používateľa sú portály Kickstarter a Indiegogo nádherné výkladné skrine. Najmä ak patríte medzi milovníkov informačných technológií, pravidelne sledujete novinky z veľkých veľtrhov a čakáte, s akými novinkami výrobcovia prídu. Problém veľkých korporácií je v tom, že sa často púšťajú iba do potenciálne ziskových projektov. Na Kickstarteri však neraz nájdete príslušenstvo alebo zariadenie, ktoré vás prekvapí svojím konceptom. Napríklad herná konzola s Androidom Ouya mala vynikajúci nápad. Vo výsledku však stroskotala aj na použití systému Android. Tento OS doteraz ešte nikto neupravil tak, aby bol plne optimalizovaný pre televíznu obrazovku. Aj preto Google vyvíja platformu Android TV.

ouya.jpg

Konzolu Ouya sme cez Kickstarter podporili. Keď nám prišla odmena, museli sme na colnici zaplatiť ešte DPH. Na takéto poplatky si treba dať pozor, ak chcete projekt podporiť vyššími sumami. S colnicou sa nedohodnete, chcú od vás doklad o platbe. A s tvrdením, že „Kickstarter nie je obchod", nepochodíte.

Žiaľ, takéto detaily pri podporovaní projektov cez Kickstarter nevidíte. Často o nich nevedia ani samotní tvorcovia, ktorí idú na crowdfundingové portály s produktmi, ktoré fungujú iba teoreticky. Možno im koncept zariadenia funguje v laboratórnych podmienkach, ale sľúbený výsledný produkt sa môže od prototypu výrazne odlišovať. A preto sa neskôr začnú objavovať problémy, s ktorými nikto vopred nerátal.

Stále sa však nachádzame vo fáze číslo 1. Kampaň produktu XY úspešne beží, informujú o nej médiá z celého sveta a stáli aj noví návštevníci portálu Kickstarter investujú čoraz viac peňazí. Lákadlom je nižšia cena alebo nadšenie z toho, čo daný projekt sľubuje. Nerozhodných backerov postupne upokojí informácia, že cez Kickstarter podporilo projekty takmer 6 miliónov ľudí z celého sveta, a to v celkovej hodnote viac ako 1 miliardy dolárov, a vyhlásenie tvorcov, že s projektom nie sú spojené takmer žiadne riziká. Produkt je už takmer sfinalizovaný, treba urobiť iba kozmetické úpravy a spustiť masovú výrobu. Tvorca kampane pritom zásobuje backerov pravidelnými aktualizáciami a na technickej úrovni komunikuje aj v komentároch. Bežný používateľ preto nadobudne predstavu, že tvorcovia naozaj vedia, čo robia, a že o 2 ÷ 3 mesiace bude mať zariadenie doma. Za lepšiu cenu, ako keby si ho kúpil v bežnom obchode.

Nadšenie pomáhajú budovať aj spomenuté aktualizácie. Používatelia na produkt očakávajú čoraz viac, lebo tvorcovia pridávajú nové vlastnosti a funkcie. Vy ako backer sa tešíte, pretože si predstavujete, ako zariadenie využijete, ako vám zjednoduší život a ako si napr. vďaka projektu Lima spravíte pomocou externého disku vlastné cloudové úložisko s minimálnymi nákladmi.

2. fáza: Prvé problémy

Problémom crowdfundingových projektov je to, že počas mesiaca, čo je zvyčajná doba trvania jednej kampane, získate pocit, že všetko je pripravené na produkciu, že tvorcovia stoja na križovatke a červeným svetlom na semafore je jedine nedostatok kapitálu. Ak sa náhodou objavia problémy už počas kampane, tvorcovia o nich obyčajne nehovoria. Nezmienia o nich ani hneď po skončení kampane a zafinancovaní projektu.

Faktom však ostáva, že koniec kampane predstavuje pomerne veľkú zmenu. Zatiaľ čo predtým komunikovali tvorcovia niekoľkokrát týždenne, po získaní kapitálu sa obvykle odmlčia a backerov informujú o novinkách sporadicky. Nie je to pravidlo a závisí to aj od konkrétneho projektu.

hodinky.jpg

Hodinky AGENT mali byť najinteligentnejšie na svete. Na trh sa mali dostať v decembri minulého roka. Dodnes sa však odstraňujú problémy a zariadenie sa mení. Naľavo je prototyp z mája 2013, napravo aktuálna verzia.

Spočiatku vám to ako backerovi neprekáža. Hlavne ak je sľubovaný dátum dodania produktu vzdialený niekoľko mesiacov alebo rok. No postupom času začnete mať pocit, že výroba zariadenia nejde podľa predpokladov a že projekt, ktorý ste financovali, nie je taký „ružový", ako sa na prvý pohľad zdalo.

Obavy neskôr potvrdí aj tvorca, ktorý prelomí mlčanie a informuje o problémoch, s ktorými sa nerátalo. Ich riešenie môže trvať aj niekoľko mesiacov, znamenajú aj zmenu dizajnu produktu, prípadne funkcionality. Inak povedané, výsledný produkt sa môže líšiť od toho, čo ste zafinancovali.

3. fáza: Frustrácia

Samozrejme, s problémami treba rátať a do určitej miery ich musíme aj akceptovať. Sú súčasťou výrobného procesu a riešia ich aj veľké spoločnosti. Tie však produkty predstavia, až keď sú hotové. V tomto sa Kickstarter a Indiegogo odlišujú. Tvorcovia projektov si často uhryznú priveľký kus, ktorý vo výsledku nie sú schopní spracovať. Hoci tiež počítajú s tým, že finalizácia projektu nebude bezproblémová, sú presvedčení, že ťažkosti dokážu rýchlo vyriešiť. Ako nám potvrdilo viacero projektov na Kickstarteri, často je pravdou opak. To je aj dôvod frustrácie, ktorá sprevádza mnohé projekty. Termín dodania produktu sa nesplní, problémy sa kopia a sfinalizovanie projektu je v nedohľadne.

lima.jpg

Pomocou škatuľky Lima si môžete údajne vytvoriť vlastný cloud. Zariadenie sa malo na trh dostať v decembri 2013. Dnes však stále nie je jasné, či bude fungovať tak, ako tvorcovia sľubovali.

Táto fáza je kritická aj pre samotných backerov. Nadšenie z projektu už dávno opadlo, pretože produkt mal byť dodaný pred rokom, pretože sa zmenil jeho dizajn a funkcie a pretože nejaká veľká spoločnosť predstavila zariadenie, ktoré je technologicky oveľa dokonalejšie. Množstvo backerov si v tejto fáze uvedomí, že produkt, ktorí podporili, už vôbec nepotrebujú a nechcú. Je pre nich zbytočný, pretože sa medzičasom oznámilo alebo objavilo na trhu niečo lepšie. Preto začnú požadovať vrátenie peňazí.

4. fáza: Chcem svoje peniaze späť!

Ak ste zástancom názoru, že najlepšia radosť je škodoradosť, potom je Kickstarter hlbokou studnicou škodoradosti. Sekcia komentárov sa po značnom oneskorení dodania produktu rozdelí do dvoch táborov. Majoritu tvoria nespokojní používatelia, ktorí argumentujú nesplnením termínov a chcú svoje peniaze naspäť. Často ide o ľudí, ktorí cez Kickstarter investovali prvýkrát a nie sú zvyknutí na to, ako to vo svete crowdfundingu chodí. Pre mnohých je to aj jediná skúsenosť a v budúcnosti už nijaký projekt nepodporia.

Tejto skupine oponujú veční zástancovia skupinového investovania. Najčastejšie sa v komentároch stretnete s argumentmi typu: „Kickstarter nie je Amazon. Neobjednávate si hotový produkt, ale podporujete jeho vznik." Hoci je tento argument pravdivý, úspech portálu Kickstarter je do veľkej miery založený na sľúbených odmenách.

komentare.JPG

Ak dokončenie produktu mešká a objavujú sa problémy, sekciu komentárov zaplavia žiadosti o vrátenie peňazí. Dostať svoje peniaze naspäť je však prakticky nemožné.

Kickstarter aj Indiegogo teoreticky poskytujú backerom určitú formu garancie. V praxi sú však podmienky veľmi diskutabilné a ešte sme sa nestretli s prípadom, keď by prevádzkovateľ portálu používateľom reálne pomohol. Výnimkou môžu byť podvodné projekty, s nimi sme sa však nestretli.

Hoci sú niektorí tvorcovia ochotní vrátiť peniaze, vo väčšine prípadov dostanete negatívnu odpoveď. So situáciou vám často nepomôže ani banka - hlavne ak chcete zrušiť platbu, ktorá prebehla pred viac ako rokom. V takomto prípade vám ostáva jediné: čakať ďalšieho pol roka na sfinalizovanie produktu, ktorý sa bude viac či menej odlišovať od pôvodného konceptu a pravdepodobne poputuje priamo do šuplíka.

Verdikt PC REVUE

Oculus.jpg

Medzi najúspešnejšie projekty, ktoré Kickstarter skutočne naštartoval, patria helma virtuálnej reality Oculus Rift a hodinky Pebble. Ani týmto projektom sa však problémy nevyhýbali.

Crowdfunding je svojím spôsobom výborný systém, vďaka ktorému sa na trh dostalo množstvo revolučných produktov. No na jeden projekt, ktorý splní očakávania a sľuby a na trh sa dostane s relatívne malým oneskorením, pripadne ďalších 9 - 10 projektov, ktoré dopadnú zle. Buď sa vo výsledku odlišujú od sľubov, alebo sa na trh dostanú s takým výrazným oneskorením, že už sú zastarané. Ak vám prídu inteligentné hodinky rok po plánovanom dodaní, je to veľký problém. Najmä pri pohľade na aktuálny trh.

Technologické projekty na Kickstarteri preto treba brať s rezervou. Je potrebné rátať s problémami a s tým, že výsledok nemusí spĺňať vaše očakávania. Ak chcete podporiť tvorcov, môžete aj jedným dolárom. Stanete sa súčasťou projektu a môžete sledovať jeho vývoj. A ak sa vám bude výsledok páčiť, kúpite si ho v obchode. Možno zaplatíte o 30 eur viac, ale nebudete kupovať mačku vo vreci.

Kickstarter v číslach

Uvedené údaje sú platné k 3. marcu 2014:
- Kickstarter bol spustený 28. apríla 2009.
- Používatelia investovali do projektov viac ako miliardu dolárov.
- Viac ako 500 miliónov dolárov bolo investovaných v období marec 2013 - marec 2014.
- Do projektov investovalo viac ako 5 708 578 ľudí z 224 krajín celého sveta.
- Viac ako 1 689 979 ľudí podporilo minimálne dva projekty.
- Projekty podporilo aj 1901 Slovákov. Tí investovali 271 058 dolárov.
- Najviac investícii, viac ako 663 miliónov dolárov, prišlo z USA. Na druhom mieste je Veľká Británia (54,5 milióna USD).
- Najúspešnejším dňom je 13. marec 2013. Až 54 187 ľudí v tento deň investovalo do 1985 projektov 4 milióny dolárov.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať