Toyota Prius Plug-in Hybrid / Najrýchlejší Prius
Od uvedenia na trh v roku 1997 sa Prius považuje za synonymum efektivity a účinnosti, vždy však za cenu nízkej dynamiky a výkonu. No piata generácia prichádza s veľkým prekvapením. Nový hybridný systém prináša celkové zlepšenie jazdných vlastností a poskytuje vyšší výkon aj vyššiu účinnosť. Vozidlo je postavené na platforme TNGA s motorom s objemom 2 litre, s výkonom 112 kW a spolupracuje s novým predným elektromotorom s výkonom 120 kW. Systémový výkon sústavy je 164 kW, čo je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou s výkonom 90 kW naozaj citeľný rozdiel. Väčšej kapacity sa dočkala batéria, ktorá má teraz 13,6 kWh, žiaľ, palubná nabíjačka zostala s výkonom iba 3,3 kW, čo je na dnešnú dobu žalostne málo. Nový Prius hneď na prvý pohľad zaujme svojím dynamickým dizajnom. Veľmi nízka karoséria, ktorú by ste čakali skôr pri nejakom superšporte, sa začína prednou klinovitou časťou, jemne sa rozširujúcou ku krajom zakončeným zapustenými svetlami. Denné svietenie tvorí akúsi skobu, ktorá sa vrchnou časťou zarezáva až po prednú kapotu. Spodná časť obsahuje lapač vzduchu s elektricky ovládanými klapkami so strieborno-čiernym lemovaním. Bočný profil tvorí neprerušovanú krivku tiahnucu sa odpredu až dozadu, vrchol má až za B stĺpikom. Zadné dvere majú kľučku zapustenú v pokračovaní bočného okna. Predné stierače sú zapustené pod profilom kapoty. Zadná časť je charakterizovaná malým spojlerom a pásikom medzi zadnými svetlami. Pohľad cez spätné zrkadlo v kabíne je pomerne obmedzený pre nízke zadné okno. V strednej výbave Prestige a najvyššej Executive, ktorú sme aj testovali, to výrobca rieši digitálnym spätným zrkadlom, ktorého kamera je umiestnená na zadných dverách vedľa kamery pre 360° kamerový systém z komplexu Toyota T-Mate. Chválime, že kamery majú spoločný ostrekovač, ktorý ich vyčistí obe. Mimochodom, kamerový systém nového Priusu je jeden z najlepších, aké môžete na autách vidieť. Kamery majú vysoké rozlíšenie a po ukončení parkovania vám automaticky ukážu náhľad okolia vozidla. Počas parkovania zasa ukazujú röntgenový pohľad cez kapotu vozidla na kolesá, aby ste videli, kde je napríklad obrubník.
Po vstupe do kabíny vás privíta moderný interiér s kvalitným spracovaním a s rovnakým konceptom prístrojovej dosky a volantu ako v elektrickom bZ4X. Digitálny prístrojový panel tvorený 7" farebným displejom TFT je teda celkom hore a vpredu a pod ním trčí mohutná konzola s volantom. Posed v Priuse je však oveľa nižší a pravdepodobne z toho dôvodu bolo jednoduchšie nastaviť správnu polohu volantu. Predné sedadlá sú v tejto výbave s vyhrievaním a odvetraním a to vodičovo, ktoré je elektricky nastaviteľné, má aj pamäťovú funkciu. V strednej časti dominuje palubnej doske veľký, 12,3" dotykový displej s vysokým rozlíšením, ktorý má v pravom rohu otočný ovládač hlasitosti a vypnutia. Nižšie je pod výduchmi ventilácie umiestnený rad mechanických tlačidiel a prepínačov ovládania vyhrievania a klimatizácie spolu so stavovým displejom klimatizácie. Stredová konzola s pákou jazdných režimov nesie ešte tlačidlá ovládania hybridného systém, auto hold, vypnutia stabilizačného systému a prepínača jazdných módov. Ako je u výrobcu zvykom, ďalšie ovládače sú zastrkané pod volantom z oboch strán. Na pravej strane nájdete aj zapnutie parkovacieho asistenta a pohľadu z kamier. Vozidlo je vybavené poloautonómnym parkovaním, stačí zastaviť pri parkovacom mieste, zapnúť parkovací asistent a ten vám automaticky ponúkne možnosti, kam zaparkovať. Môžete pritom zvoliť parkovanie prednou alebo zadnou časťou. Po spustení manévru sa už iba pozeráte a kontrolujete, ako to vozidlu ide. Systém je prepracovaný a rýchly a vo všetkých prípadoch parkoval bez problémov. Súčasťou našej výbavy bolo aj solárne nabíjanie integrované do strechy vozidla. To má teraz síce menšiu plochu na streche ako pri predošlej generácii, ale poskytuje väčší výkon – až 185 W oproti 179 W, takže počas letného slnečného dňa dokáže dobiť energiu asi na 8,7 km jazdy. Nezdá sa to veľa, ale ak bude auto odstavené 8 – 10 dní na slnku, batéria sa dobije naplno. Solárne články teraz nabíjajú batériu priamo, bez potreby prídavného akumulátora, ako to bolo v predchádzajúcej generácii.
Nový Prius prináša aj špičkové technológie v oblasti bezpečnosti a komfortu. Systém Toyota T-Mate, ktorý obsahuje aktualizovanú súpravu bezpečnostných funkcií Toyota Safety Sense (TSS), zvyšuje bezpečnosť jazdy. V rámci T-Mate je vozidlo vybavené napríklad sledovaním mŕtveho uhla či sledovaním križujúcej premávky pri cúvaní aj s brzdením. Okrem toho pokročilé asistenčné systémy, ako je asistent jazdy v dopravnej zápche a spomínaný poloautonómny parkovací systém, prispievajú k bezstarostnému jazdnému zážitku. Veľmi dobre funguje aj adaptívny tempomat so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Ten dokáže vozidlo riadiť aj v pomerne prudkých zákrutách. Systém má aj funkciu núdzového zastavenia, ktorá sa spustí po niekoľkých upozorneniach, ak vodič nedrží volant. Vtedy systém predpokladá, že vodič nie je schopný jazdy, rozbliká výstražné svetlá a postupne vozidlo zastaví. Nový Prius má po prvýkrát aj systém inteligentného riadenia spotreby energie, ktorý po naplánovaní trasy vo vstavanej navigácii pracuje s energiou v batérii tak, aby ju mohol využívať počas celej cesty. Svetelná technika je kompletne zverená LED. Hlavné svetlomety využívajú plnú automatiku a matrixovú technológiu.
No a aký je nový Prius z pohľadu používania? Nedá mi, aby som neporovnával. Som totiž už 15 rokov majiteľom Priusu tretej generácie. To je, samozrejme, iba čistý hybrid, aj keď práve táto generácia bola prvou, v ktorej prišiel na trh aj prvý plug-in hybrid. Oproti tretej generácii je nový Prius menší a nižší, čo sa, žiaľ, odzrkadľuje aj na priestrannosti kabíny, a to tak na predných, ako aj na zadných sedadlách. Vpredu je vďaka nižšie posadenej stredovej konzole trocha menej miesta na šírku, na zadných sedadlách je celkovo menej priestoru. Vzhľadom na malú výšku je nastupovanie menej pohodlné. Priestoru vcelku nie je málo, ale oproti tretej alebo štvrtej generácii ho je menej. To, čo sa zmenilo najviac, je pohonný systém. Zatiaľ čo pri predchádzajúcich generáciách celkový výkon dosahoval 100, respektíve 90 kW, tu sa išlo rovno na 164 kW. Práca hybridného systému je navyše odladená tak, aby otáčky motora, respektíve zvukový prejav lepšie korešpondovali s jazdným režimom a polohou akcelerátora. Ak sa pohybujete v elektrickom režime s dostatočne nabitou batériou, nový 120 kW elektromotor si poradí s akceleráciou aj pri predbiehaní a spaľovací motor nezapína. V hybridnom režime je záťah systému impozantný a v kombinácii so špičkovo naladeným podvozkom si môžete skutočne užívať dynamickú jazdu. Rozhodne ide o „najšoférskejší“ Prius v celej ich histórii. Podvozok navyše výborne žehlí nerovnosti a je veľmi dobre odhlučnený. Na to, že vozidlo využíva benzínový motor s objemom 2 litre a iba 3,3 kW AC nabíjačku, ktorou batériu nabijete za viac ako 4 hodiny, príjemne prekvapila celková priemerná spotreba s hodnotou 3,4 l/100 km. Elektrický dojazd sa pri teste pohyboval v rozmedzí 67 – 89 km. Počas testu nás spočiatku potrápil infotainment, ktorý sa nám nedarilo zosynchronizovať s mobilom a vypisoval na displej chybové oznámenie, ktoré bez potvrdenia nezmizlo. Najotravnejšia však bola funkcia hlasového navádzania navigácie, ktorá sa vždy po štarte vozidla znovu zapla.
Vcelku je nový Prius vynikajúce a úsporné vozidlo, aj keď má aj svoje chybičky. Tie však vyvažuje vysoký výkon, vynikajúci podvozok a vysoká efektivita prevádzky.
TESTY:
Spotreba v teste (kWh/100 km) 1,2
Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 3,4
Elektrický dojazd v teste (km) 67-89
Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,8
Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW) –
Technické údaje:
Spaľovací motor: zážihový štvorvalec, Palivo: benzín, Objem (cm³): 1987, Výkon (kW/ pri ot/min): 122/6000, Prevodovka: e-CVT, Výkon elektromotora (kW): 120, Systémový výkon (kW), 164, Objem palivovej nádrže (l): 43, Kapacita batérie (kWh): 13,6, Poháňaná náprava: predná, Nabíjanie AC typ konektora: Typ 2, Nabíjanie AC výkon nabíjačky (kW): 3,3, Max. rýchlosť (km/h): 177, Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 6,8, Spotreba podľa výrobcu (l/100km): 0,5-0,7, Elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP (km): 71-110
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výborné jazdné vlastnosti, vysoká efektivita, technologická výbava, elektrický dojazd, spotreba
- Zložitejšie nastavenie infotainmentu
Cena modelu od (s DPH): 41 990 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 49 810 EUR
Zobrazit Galériu